Udviklingsprojekt - del 1
1. Undring/problemstilling
Vi har bemærket i institutionen, at børnene ikke går på jagt efter dyr. Vi ved at det har været en interesse før, men vi vil gerne gøre dem opmærksomme på det igen. Vi har bemærket der hænger en plakat med “planternes skadedyr” som vi tænker er en negativ kobling på et dyrs funktion i naturen. Vi undrer os derfor over om der kan skabes fokus på vigtigheden i at gøre børnene bevidste om hvirvelløse dyr, fx regnorme og snegles funktion i naturen:
Vi vil gerne vække børns interesse for naturen
De undersøger ikke naturen for dyr pt (dette har været interesse før)
Lave en kompost med børnene (økosystem)
Hvorfor er regnorme vigtige for naturen?
Gøre fortællingen om hvirvelløse dyr om, de også har en vigtig værdi på vores jord. I stedet for bare at gøre dem ligegyldige og træde på dem
.
2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er relevant for jer at have?
Børn kommer ud på forskellige naturområder, som parker, skove o.l., men er det nok bare at give børnene en skovl og spand og grave efter regnorme for så at tro, at det er natur dannelse?
Det er interessant fordi mange børn er ude i naturen, men man kan undre sig over, om forældre og personale har dialogen med børnene. Pædagogerne går rundt på legepladsen og holder øje med børnene og børnene får fri leg, men tager vi os tiden eller er tiden der, til at vi kan undersøge og have dialog med det, som børnene færdes i.
Hvordan kan vi (som pædagoger) være med til at inspirere/motivere den kommende generation til at de senere på eget initiativ deltager i demokratiske debatter vedrørende miljøbevidsthed, økosystem, dyreliv osv. i fremtiden.
Hvordan vi inddrager det som en helt naturlig del af den almene dannelse i den danske daginstitution. Hvad er fordelen ved at børnene mødes tidligt med den naturfaglige dannelse - hvilke kompetencer opbygges der?
Hvordan er vi med at udvikle “Det handlekompete barn” = “et nysgerrigt, undersøgende, reflekterende og intentionelt barn, der følger sine interesser” i pædagogisk praksis.
Barnecentreret læreproces - fokus på barnets erfaringer og interesser
Teori: Natur Dannelsens fem elementer
Kap. 4: Naturfaglig dannelse (Natur & udeliv)
S. 48 uddrag af dagtilbudsloven (Natur og udeliv)
2. b Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Vi vil lave et interview med børnene, inden og efter vi har lavet vores projekt. Dette gør vi for at inddrage børnene høre deres erfaringer med naturen (på et lydklip)
Dette vil vi gøre for at se, om de har tilegnet sig en ny viden eller en bredere forståelse for, hvad naturdannelse er. Vi er bevidste om, at der i forløbet er chance for at vi ikke ser den store forandring hos børnene grundet forløbets længde.
Lav endvidere en samarbejdsaftale i jeres institution, hvor I beskriver omfanget af udviklingsarbejdet (antal deltagende børn/borgere, antal besøg, tilladelse til dokumentationsformer mm).
Udviklingsprojekt fra uge 6 t.o.m. uge 10 (Dato: 17.03.23)
Samarbejde med Idrætsbørnegården Skratmosen
Som udgangspunkt vil vi arbejde med børnene én gang i ugen
Dette planlægges efterfølgende (mht. datoer)
Fokus på naturdannelse
Antal af børn: 5-6 i alderen 3-5 år
Dokumentationsform: lydfil af interviewet med børnene før og efter evt. film + billeder
2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er relevant for jer at have?
Børn kommer ud på forskellige naturområder, som parker, skove o.l., men er det nok bare at give børnene en skovl og spand og grave efter regnorme for så at tro, at det er natur dannelse?
Det er interessant fordi mange børn er ude i naturen, men man kan undre sig over, om forældre og personale har dialogen med børnene. Pædagogerne går rundt på legepladsen og holder øje med børnene og børnene får fri leg, men tager vi os tiden eller er tiden der, til at vi kan undersøge og have dialog med det, som børnene færdes i.
Hvordan kan vi (som pædagoger) være med til at inspirere/motivere den kommende generation til at de senere på eget initiativ deltager i demokratiske debatter vedrørende miljøbevidsthed, økosystem, dyreliv osv. i fremtiden.
Hvordan vi inddrager det som en helt naturlig del af den almene dannelse i den danske daginstitution. Hvad er fordelen ved at børnene mødes tidligt med den naturfaglige dannelse - hvilke kompetencer opbygges der?
Hvordan er vi med at udvikle “Det handlekompete barn” = “et nysgerrigt, undersøgende, reflekterende og intentionelt barn, der følger sine interesser” i pædagogisk praksis.
Barnecentreret læreproces - fokus på barnets erfaringer og interesser
Teori: Natur Dannelsens fem elementer
Kap. 4: Naturfaglig dannelse (Natur & udeliv)
S. 48 uddrag af dagtilbudsloven (Natur og udeliv)
2. b Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Vi vil lave et interview med børnene, inden og efter vi har lavet vores projekt. Dette gør vi for at inddrage børnene høre deres erfaringer med naturen (på et lydklip)
Dette vil vi gøre for at se, om de har tilegnet sig en ny viden eller en bredere forståelse for, hvad naturdannelse er. Vi er bevidste om, at der i forløbet er chance for at vi ikke ser den store forandring hos børnene grundet forløbets længde.
Lav endvidere en samarbejdsaftale i jeres institution, hvor I beskriver omfanget af udviklingsarbejdet (antal deltagende børn/borgere, antal besøg, tilladelse til dokumentationsformer mm).
Udviklingsprojekt fra uge 6 t.o.m. uge 10 (Dato: 17.03.23)
Samarbejde med Idrætsbørnegården Skratmosen
Som udgangspunkt vil vi arbejde med børnene én gang i ugen
Dette planlægges efterfølgende (mht. datoer)
Fokus på naturdannelse
Antal af børn: 5-6 i alderen 3-5 år
Dokumentationsform: lydfil af interviewet med børnene før og efter evt. film + billeder
Litteratur:
Udepædagogik - naturligvis ( grundbog i natur og udeliv 2 udgave. ) af Lars Bergholdt
Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis af Niels Ejbye - Ernst og Dorte Stokholm
Natur og miljø i pædagogisk arbejde af Lasse Thomas Edlev
Børns naturdannelse - inspiration fra 9 eksempler i praksis af frilufts rådet
Børn dyr og natur af Bent Leicht Madsen
Forskningsoversigt dagtilbudsarbejde med børn i naturen
Børns perspektiver på science
Fra hverdagsviden til science af Novo Nordisk
Børn og science i daginstitutioner af Novo Nordisk
Natur, udeliv og science et nyt læreplans tema
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
SvarSlet