Aktiviteter på biotopen

4 aktiviteter på vores biotop




1. Naturbingo: at de får stimuleret deres ordforråd og begrebsafklaret ting i naturen. Ligeledes får de kendskab til de forskellige træer, planter, dyr/insekter og svampe og hvad der findes i naturen. De kan få styrket deres hukommelse. Børnene får mulighed for at samarbejde og gå på opdagelse sammen. Der er ligeledes mulighed for relationsdannelse blandt børnene, og Naturbingo kan ligeledes gøres til en konkurrence om hvem der først får fundet tingene på pladen. Børn kan blive meget optaget af at skulle finde disse ting men samtidig får de også bevæget sig på et ujævn terræn og dermed fysisk aktive i samme proces.

Afprøvelse på biotopen: vi har tegnet vores bingoplader, og vi havde valgt de ting vi vidste der var realistiske at kunne finde, såsom svampe, blade, planter, edderkopper, regnorm, kogle, plante, osv. Aktiviteten forløb rigtig godt og vi fordybede os i at lede efter alle tingene på bingopladen. Det lykkedes os at finde stort set alle ting. Det var dejlig solskinsvejr, den dag vi var der, men det blæste rigtig meget, derfor kunne det være relevant at vi gøre brug af nogle presninger (Windchill faktor), idet at vindens hastighed gør at det føles endnu koldere, end det oprindelige temperatur.




kogler 


Mini bænkebidder


Edderkop


Bålpladsen og shelter







2. Lerkugler: at de stimuleres finmotorisk ved at rulle kuglerne. At de får stimuleret deres sanser ved at røre ved det våde, klistrede ler. Hvilke bevægelser skal der til, til de forskellige former. I dialogen kan man snakke om hvor det kommer fra og hvor man kan finde det. Hvad kan man ellers bruge ler til? Børnene får medbestemmelse i hvilke former og størrelser de skal have. Aktiviteten kan videreudviklesog lerkuglerne kan males eller bruges som "Kryds og bolle" eksempelvis.
- I fællesskab graver selv ler ud til kuglerne.
Vi startede med at rulle kuglerne, hvor vi også benyttede lejligheden til at lave lerperler. Vi har lagt lerkuglerne til tørre inde i vindueskammen. Lerkuglerne er helt tørre når de er bløde som læder. Herefter lægges lerkuglerne i en såkaldt småkagedåse med enten halm/hø, hvor de lægges på bålet hvor de op på mindst 700 grader. Når kuglerne er brændt kan de bruges som et alternativ til brænde.

Redskaber: et par gamle kagedåser af metal, lerkuglerne rulles og der kan med fordel findes pinde til at lave mønstre i perlerne og stikke hul i kuglen så den kan komme på snor, vi snitter nogle spånder (savsmuld). Kuglerne lægges i kagedåsen og er færdige når savsmuldet er væk.






 



3. Dyrehuller/dyrebo:

- Hvad tror børnene der bor i hullerne?
- Hvordan laver dyrene hullerne?
- Hvilke dyr bor i hullerne?
- Det etiske aspekt på dyret bo
- Dyrene bor forskelligt: nogle i jorden, nogen i træerne (reder), nogen i huler/læ

Aktiviteter:
- lave huler/huller ud af materialer
- lave en rede: børn
ene finder selv materialer og forsøger at lave en




















4. fjer og fjerdragte:

- Aktivitet hvor der indsamles fjer på biotopen, hvor vi herefter undersøger sammen med børnene for hvilken fugel, fjeren stammer fra og hvor henne på kroppen den har været. Her vil vi lave en større skitse af en fugl som har udspredte vinger. Her placeres fjerene på fuglen, vi snakker om funktion og hvad de kaldes.

Vi var ude på vores biotop og vi kunne ikke finde nogle fjer, vi kom til at snakke om, om det var fordi det blæste meget den dag. Vi snakkede om, at hvis man skulle lave denne aktivitet skulle man måske på fjerjagt inden man lavede aktivitet så man havde nogle fjer at kunne bruge i tilfælde af, at der ikke var nogle når man skulle ud at lede




Didaktiske overvejelser for aktiviteterne på biotopen:

Idet at vores målgruppe er de ældste børnehavebørn, skal vi opmærksomme på at vi ikke skal have for høje forventninger til hvad børnene kan af fagbegreber og hvor længe de kan koncentrere sig om den enkelte opgave, hvor de let kan blive påvirket af de ydre omgivelser, da de er et nyt spændende sted.
- Derfor skal vi sørge for at være nysgerrige sammen med børnene.
- Vi skal have for øje at børnene har den rette påklædning, så de er varme og mætte.
Hvis det blæser for meget er det vigtigt at vi har fundet et sted med læ, da vinden kan få det til at føles koldere.

Teori: de 13 naturvidenskabelige kompetencer, natur dannelse, natur udeliv og science, de 5 vidensformer 




 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt - del 1

Planteholdsopgave

Intro til natur og udeliv: mad over bål